In Nederland

Voorafgaand aan de World Scout Moot zullen er in Nederland drie voorbereidingsmomenten worden georganiseerd bestaande uit één kick-off en twee voorbereidingsweekenden. Tijdens de voorbereidingsmomenten staat het kennismaken met elkaar en met Portugal centraal, maar ook gezelligheid en uitdagende programma´s komen terug. Na de World Scout Moot zal er op een later te bepalen datum ook een reüniemoment/afsluiting worden georganiseerd voor het Nederlands Contingent.

De voorbereidingsactiviteiten staan al vast op de volgende data:

• Zondag 10 november 2024 – Kick-off
  • 7, 8, 9 februari 2025 – Voorbereidingsweekend 1
  • 16, 17, 18 mei 2025 – Voorbereidingsweekend 2

Zet deze dus alvast in je agenda!

In Portugal

De World Scout Moot begint op 25 juli met een openingsceremonie met alle deelnemers in Lisboa, de Portugese manier om Lissabon te zeggen. Daarna vertrekken de deelnemers in internationale Patrols, afhankelijk van hun voorkeuren, naar diverse kampen door heel Portugal. Dit deel van de World Scout Moot is de ´Portugal Deep Dive. De 'Portugal Deep Dive' bestaat uit honderd kleine kampen, genaamd Paths. Het tweede deel heet Main Camp en vindt plaats op het Buçaquinho Regional Scout Centre, een Scout Centre ten zuiden van de stad Porto. De sluitingsceremonie is op 3 augustus in Porto.

Deze informatie wordt geüpdatet zodra er meer details worden vrijgegeven vanuit Portugal. Hier is alvast een filmpje met uitleg over de opzet van de paths.

Portugal Deep Dive

Het eerste deel van de World Scout Moot zal worden doorgebracht op een Path, waarbij de deelnemers worden ingedeeld in verschillende internationale patrouilles. In dit deel van de Moot krijgen de deelnemers de kans om het beste te ervaren dat Portugal te bieden heeft op het gebied van cultuur, natuur en tradities. Ook krijg je tijd om de andere deelnemers uit je patrouille beter te leren kennen – Engage with Others. Portugal streeft ernaar om ongeveer 100 Paths te organiseren, met 40 tot 50 deelnemers elk, verspreid over heel Portugal, inclusief de eilanden Madeira en de Azoren zodat er voor ieder wat wils is.

De Paths zullen beginnen na de openingsceremonie op 25 juli en eindigen op de ochtend van 30 juli. Tijdens deze laatste dag van de Paths worden de deelnemers naar het Main Camp gebracht. De Paths duren vijf dagen (4 hele dagen + reisdag) en 5 nachten, en het zal zeker memorabel zijn. Aan het einde zal iedereen een enorm Saudade voelen, het Portugese woord om het diepe gevoel van iets of iemand missen uit te drukken.

In de maanden voor de Moot wordt aan elke deelnemer een aantal vragen en voorkeuren gevraagd. Aan de hand hiervan wordt de deelnemer ingedeeld. De indeling van de Paths is deels afhankelijk van de voorkeur voor een thema. Elk thema komt terug, maar de nadruk van het thema verschilt dus per Path. De thema´s zijn: natuur & avontuur, leven & spiritualiteit, cultuur & kunst of maatschappij & politiek.

Main Camp

De bries van de Atlantische Oceaan en de schaduwrijke bossen van het Buçaquinho Regional Scout Centre vormen het decor van Main Camp, een centraal kamp waarbij iedereen samenkomt en er verschillende activiteiten op het programma staan. Je zult volop kansen hebben om meer te weten te komen over Portugeese tradities en ambachten. Op Main Camp zul je het Global Development Village vinden, net als internationale foodhouses voor snacks in de middag of een groot feest in de avond. Er zal ook een dag aangewezen zijn als International Cultural Day waarop elk contingent iets van de eigen cultuur laat zien, een uiterst geschikt moment om de geluiden en smaken van Nederland te delen met jouw nieuwe vrienden. De laatste dag zal worden afgesloten in de prachtige stad Porto, waar je de levendige sfeer van de mensen daar zult ervaren en we ons zullen mengen met de stedelijke kruispunten van de stad, haar unieke cultuur en tradities gevolgd door een spetterende sluitingsceremonie.

IST'ers / CMT'ers

Als je een CMT'er bent of als je geselecteerd bent om op te treden als Tribe Advisor, dien je uiterlijk op 23 juli 2025 in Lissabon te zijn. Alle overige IST'ers en deelnemers dienen uiterlijk op 24 juli 2025 in Lissabon aanwezig te zijn. Na de openingsceremonie zullen de deelnemers en Tribe Advisors naar hun aangewezen Path vertrekken, terwijl alle overige IST'ers en CMT'ers naar Main Camp zullen reizen om mee te helpen met de opbouw van het kamp. De kans is groot dat je als IST'er langer moet blijven, neem dit daarom mee in je planning. Het programma van een IST'er is afhankelijk van het onderdeel waaraan zij meewerken. Zodra wij hier meer over weten zullen wij deze informatie met jullie delen.

Voor- of nareis

De deelnemers en IST'ers worden geacht hun eigen reis van en naar Portugal te organiseren. Wij laten de deelnemers en IST'ers ook vrij om eventuele gezamenlijke voor- en/of nareizen te organiseren. Tip, in Portugal zijn diverse Scout Centres, deze zijn vergelijkbaar met de Nederlandse labelterreinen en wellicht interessant.